Revue doctrinale de théologie et philosophie
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The articles (9)

Find here the articles of the booklet number 2 of the volume CX (published in 2010)

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  • Abstract

    Since Heidegger and Gadamer, hermeneutics, which brings to light the rules of interpretation, has tended to be considered as primary philosophy : a kind of lens through which every text, if not every event, must be read and interpreted. This claim marked a major turn, and consequently influenced directly a number of specific interpretative sciences in theology, law, philosophy or literature. This article draws out four presuppositions behind this turn, starting with the Kantian relinquishment of being for the sake of phenomenon. This is why hermeneutics readily presents itself as belonging to practical, rather than theoretical, reason. Unveiling these hidden philosophical presuppositions can help setting contemporary hermeneutics back to its proper place, by rooting it in metaphysics and by allowing it to play its useful part, as it clarifies the structures of our expressions and thought.

  • Extract

    L’herméneutique est une technique, un savoir-faire, une discipline pratique (technè) édictant les règles qui président à l’interprétation. Jusqu’au XIXe siècle, elle est conçue comme un art rigoureux de la manière dont on interprète les textes. C’est pourquoi, durant des siècles, l’herméneutique s’est confinée aux disciplines interprétatives que sont l’exégèse, la philologie, le droit et l’histoire. Que se passe-t-il aux XIXe et XXe siècles ? Certains esprits critiques soulignent que la philosophie continentale, passablement désillusionnée sur ses capacités de renouvellement, n’aurait plus guère d’autre mission que d’interpréter les textes de sa propre tradition, dans une sorte de « retour narcissique » sur sa propre production. La philosophie serait devenue herméneutique de part en part, les philosophes disparaissant au profit des seuls historiens de la philosophie.

  • Page number (beginning) 307
  • Page number (end) 324
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Everything has become subject to interpretation, and it would be easy to imprudently rush into a hermeneutical survey of Vatican II, be it one of continuity, without having considered the intellectual tool used in this task : the interpretative process as such. To interpret is to carry out an intervening action upon a text : an intervention which reduces the text to the subject’s structures or concerns. On the contrary, an ecclesial text should be received without any interpretative intention, whichever it may be. It calls for an explanation, for an act of intelligent and explicit comprehension carried out as objectively as possible. To explain a text is not to interpret it. To explain it is to try and make the text say what it is saying, everything that it is saying, only what it is saying. The spirit of a text is in its letter. If we had read Vatican II rather than sought to interpret it in every direction, many ruptures would not have taken place, and the idea of continuity would not have risked appearing as one interpretation among others.

  • Extract

    Au sein d,un colloque qui tâche de sortir d’une période de rupture et, surtout, d’une théorisation de cette rupture, pour restituer le concile Vatican II au flux ininterrompu de la tradition de l’Église, il convient de s’interroger un moment sur le statut des instruments intellectuels à même d’être utilisés. Les mots ne sont innocents que pour qui ignore qu’ils sont coupables. S’il s’agit d’interpréter le concile Vatican II selon la tradition de l’Église, que signifie « interpréter » ? Plusieurs sens risquent de surgir et, à ne pas les distinguer, l’arme fourbie pourrait bien exploser au visage de celui qui l’astique en vue du combat. Les termes d’interprétation et d’herméneutique ont pris une direction philosophique qu’il ne nous appartient pas d’ignorer. Sans quoi, c’est l’effort qui est le nôtre qui s’en trouvera ruiné avant les fondements.

  • Page number (beginning) 325
  • Page number (end) 342
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Unlike the Catechism of the Catholic Church, which is greatly indebted to it, Council Vatican II does not offer a presentation of the whole of the Christian doctrine in general, nor of Christian moral in particular. Yet many of its constitutions, decrees and declarations do not fail to mention either specific ethical questions or fundamental moral notions. Such is the case for the notion of conscience, a theme raised on many occasions which is treated specifically in number 16 of the pastoral constitution Gaudium et Spes. Although the notion of conscience will be at the heart of fierce controversies during the post-Conciliar period, the analysis of GS 16’s writing process shows that there was no marked debate in the conciliar aula as it was discussed and approved through a broad consensus. Four decades later, it seems that the subsequent Magisterium, which has not ceased to quote this number, has secured its interpretation against subjectivism and relativism, by emphasizing that the objectivity of moral truth and moral law is rooted in the “voice of God echoing in the depths” of the human person. The great difference of tone between the Gaudium et Spes constitution and the encyclical Veritatis Splendor is deliberate, and yet the second document rejects nothing of the first : it specifies it and wards a misuse that would be contrary to the intention of the text itself.

  • Extract

    Plusieurs des grands documents du concile Vatican II évoquent la conscience morale. Le décret Dignitatis humanae sur la liberté religieuse énonce le devoir d’en respecter la liberté et les droits, et la constitution dogmatique Lumen gentium, n° 16, y rapporte la possibilité du salut pour des non-chrétiens. La constitution pastorale Gaudium et spes surtout consacre tout un numéro à en exalter la dignité (GS, no 16). Les mentions de sa faillibilité et de la nécessité de sa formation ne manquent pas d’être mentionnées, mais le soulignement de sa noblesse prédomine nettement. Il s’intègre en effet à la mise en valeur de la dignité de l’homme créé à l’image et à la ressemblance de Dieu, et à l’attitude nouvelle de l’Église par rapport au monde voulue par le Concile, non sans d’intenses débats, et qui restera au cœur des crises postconciliaires. Dans cette perspective, le concept de conscience promu par le Concile s’apparente bien moins à la conception thomiste qu’à une orientation de type augustino-newmanien la représentant essentiellement comme une sorte de lieu où Dieu parle à l’intime de l’homme. Il est bien clair que cette conscience n’est aucunement envisagée comme indépendante de la loi de Dieu ni a fortiori comme contraire à elle : elle en est bien plutôt essentiellement solidaire, en tant qu’elle l’intériorise dans le cœur humain.

  • Page number (beginning) 217
  • Page number (end) 240
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The principle according to which the Church is the integral subject of the liturgy, especially in the Eucharistic assembly such as Pius XII expressed it in Mediator Dei and such as St Thomas envisaged it in his sacramental theology, makes it possible to integrate the medieval and tridentine developments within a celebration of the mystery in which the baptised are fully associated, according to the demands of the most ancient sources of Tradition. From this integrating principle, it should be possible to begin to discern in the postconciliar liturgical reform and even more so in its effective application, what belongs on one hand to the Church’s conciliar intention, which is to include the faithful in the liturgical actions in a mystagogical manner, and what, on the other hand, is due solely to the parasitic influence of the celebration by the secular mindset of an entertainment society.

  • Extract

    Comme le pape Jean-Paul II l’avait rappelé en une occasion solennelle qui n’est pas sans lien avec notre sujet, la continuité de la Tradition de l’Église n’a rien à voir avec un quelconque fixisme. La Tradition assure sa continuité, d’une manière que le pape désignait comme « vitale », à travers un double mouvement que l’on peut qualifier à la fois de développement et de retour aux sources. Le développement dogmatique a été compris théologiquement, depuis saint Vincent de Lérins jusqu’à Newman et Soloviev, Marín-Sola et Journet, comme l’explicitation homogène d’une vérité déjà contenue, implicitement mais réellement, dans la Révélation. C’est ainsi que le premier concile du Vatican, fidèlement repris par le second concile comme le mentionne le texte de Jean-Paul II, a lui-même exposé la continuité substantielle de la foi catholique tout au long de la Tradition.

  • Page number (beginning) 293
  • Page number (end) 306
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 241
  • Page number (end) 242
  • Category Bulletin

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 243
  • Page number (end) 244
  • Category Table of contents

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  • Abstract

    The comparison between Dei Verbum, n° 2-6 and the first confessions or rules of faith reveals that the integration of the history of salvation within the dogmatic formulation, which is renewed in Vatican II, finds its origin in Christian tradition. The Trinitarian God is the actor and the main agent of salvation history, which is enshrined in the living memory of Israel and the Church. Incorporated within the dogmatic formulation, salvation history remains set in reference to the truth and the mystery, the objective and transcendent pole from which history draws its significance and to which it provides the best possible access. Christian Revelation as event demands an “ontology” of mystery.

  • Extract

    La référence à l’« histoire » dans le texte du concile Vatican II n’est pas anodine ni dénuée de toute aporie. Certains textes parlent de façon déterminée de « l’histoire du salut (historia salutis) », de « l’économie du salut (oeconomia salutis) » ou de « l’histoire du peuple d’Israël (historia populi Israel) », tandis que d’autres se prononcent de façon plus universelle sur « l’histoire des hommes (historia hominum) » ou « l’histoire du monde (historia mundi) » considérée à la lumière du Christ ou de l’Évangile. Voici quelques repères indicatifs (inévitablement sélectifs) sur les emplois théologiques ou anthropologiques du terme « histoire » (avec son doublet théologique d’« économie »), laissant de côté certaines occurrences dont le sens demeure relativement anodin ou trop général.

  • Page number (beginning) 275
  • Page number (end) 292
  • Category Article
  • Sous-titre L'intégration de l'histoire dans l'énoncé dogmatique
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Purposely breaking from preceding councils, the Second Vatican Council’s mode of expression is mostly descriptive and “pastoral.” Yet whenever the conciliar debates faced the necessity of formulating precise determinations capable of achieving unanimity and of avoiding the risk of being ambiguous, a marked “rupture in style” can be perceived. This is caused by the recourse to a “technical” language which comes forth from scholasticism and which expresses the essential notions of scholasticism. The present study considers several instances before focusing on the failure of this “method” in the question of the “subsistit in” of Lumen gentium, n° 8. The phenomenon of these varying literary styles and dictions allows to uncover and highlight two hermeneutical principles that were present at Vatican II : that of continuity and that of reform.

  • Extract

    Le mode d’expression de Vatican II présente une originalité certaine quand on le compare aux conciles qui l’ont précédé (Florence, Trente, Vatican I). Lors de ces conciles, les Pères, tout en proclamant leur intention de demeurer au-dessus des querelles d’École, ont manifestement emprunté à la scolastique, principalement thomiste, les notions essentielles à l’expression de leur enseignement. Nul ne peut saisir la doctrine de Trente sur la justification s’il ne connaît pas la doctrine de saint Thomas sur la grâce sanctifiante. On dira de même pour la constitution Dei Filius de Vatican I en ce qui concerne la conception de la foi, de la révélation et de leur relation avec la raison. Vatican II apparaît comme beaucoup plus éclectique. Pour certains commentateurs, ces textes composites résultent des nécessaires concessions que la majorité a dû faire pour rallier la minorité. Nous pensons que l’observation peut être vérifiée au plan du phénomène, et qu’en un sens elle illustre bien la dialectique conciliaire classique qui conduit, par des compromis au meilleur sens du terme, à des textes votés par la quasi-unanimité des Pères. Mais il serait abusif de voir dans cette dialectique un affrontement.

  • Page number (beginning) 245
  • Page number (end) 274
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)