Revue doctrinale de théologie et philosophie
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You are here:Accueil > The thomistic periodical > The publications > 1949 - Volume XLIX > The articles > [Article écrit en 1949]

The articles (11)

Find here the articles of the booklet number 2 of the volume CX (published in 2010)

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 383
  • Page number (end) 386
  • Category Recension

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  • Abstract

    Since Heidegger and Gadamer, hermeneutics, which brings to light the rules of interpretation, has tended to be considered as primary philosophy : a kind of lens through which every text, if not every event, must be read and interpreted. This claim marked a major turn, and consequently influenced directly a number of specific interpretative sciences in theology, law, philosophy or literature. This article draws out four presuppositions behind this turn, starting with the Kantian relinquishment of being for the sake of phenomenon. This is why hermeneutics readily presents itself as belonging to practical, rather than theoretical, reason. Unveiling these hidden philosophical presuppositions can help setting contemporary hermeneutics back to its proper place, by rooting it in metaphysics and by allowing it to play its useful part, as it clarifies the structures of our expressions and thought.

  • Extract

    L’herméneutique est une technique, un savoir-faire, une discipline pratique (technè) édictant les règles qui président à l’interprétation. Jusqu’au XIXe siècle, elle est conçue comme un art rigoureux de la manière dont on interprète les textes. C’est pourquoi, durant des siècles, l’herméneutique s’est confinée aux disciplines interprétatives que sont l’exégèse, la philologie, le droit et l’histoire. Que se passe-t-il aux XIXe et XXe siècles ? Certains esprits critiques soulignent que la philosophie continentale, passablement désillusionnée sur ses capacités de renouvellement, n’aurait plus guère d’autre mission que d’interpréter les textes de sa propre tradition, dans une sorte de « retour narcissique » sur sa propre production. La philosophie serait devenue herméneutique de part en part, les philosophes disparaissant au profit des seuls historiens de la philosophie.

  • Page number (beginning) 307
  • Page number (end) 324
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The journal Concilium was conceived during the Council and it was launched as the Council came to a close. Concilium offers a rich survey of the many hermeneutics used in order to read the newly formed conciliar texts. H. Kung’s hermeneutic of Lumen gentium, rooted in his own ecclesiological synthesis, places a marked emphasis on the history of the evangelical origins of the Church and on the ecumenical imperative. Marginally referred to as an illustration and not as a norm, the constitution on the Church is discreetly misused, if not contradicted, when it does not appear to sufficiently honour these two criteria, and so does not correspond to the essence of the Church as it is a priori understood by Kung. In the end, such a hermeneutic carried out in the name of “the spirit of the Council”, gives the impression of leaving behind the interpretative analysis of an authorised doctrinal text which expresses the Spirit’s fecundity within the conciliarity’s mystery for the sake of imprisoning itself within the closed field of an uneven contest between daring theologians and fearful magisterial scribes.

  • Extract

    A l,occasion du vingtième anniversaire de la clôture de Vatican II et de la célébration du synode extraordinaire convoqué par Jean- Paul II sur ce thème en 1985, plusieurs théologiens ont tenté de synthétiser les diverses tendances qui virent le jour dans la réception et l’interprétation du Concile. Trois d’entre eux sont parvenus à des résultats convergents : Avery Dulles, Walter Kasper et Hermann J. Pottmeyer. Ils ont dégagé trois courants principaux que l’on peut ainsi résumer. Durant deux phases initiales d’exubérance puis de déception, correspondant aux quinze premières années de l’après-Concile, deux tendances auraient grandi en opposition.

  • Page number (beginning) 343
  • Page number (end) 372
  • Category Article
  • Sous-titre Parmi les choix herméneutiques de la revue Concilium
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Do continuity and rupture, applied to Tradition, originate in an inevitable dialectical tension ? Vatican II Council develops another logic, which concerns both the content and the process of Tradition. Continuity is then essential, without excluding some ruptures.

  • Extract

    Le thème de la tradition se prête au problème de la continuité et de la rupture. Si le concept de tradition évoque plutôt la continuité, il semble provoquer, par diverses réactions, des ruptures, des ruptures soupçonnées, regrettées, souhaitables, ou bien, au contraire, des ruptures manquées, timides, attendues, à poursuivre « dans le même esprit ». Rupture et continuité doivent être étudiées en tenant compte de que qu’est la tradition et du facteur historique.

  • Page number (beginning) 373
  • Page number (end) 382
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Everything has become subject to interpretation, and it would be easy to imprudently rush into a hermeneutical survey of Vatican II, be it one of continuity, without having considered the intellectual tool used in this task : the interpretative process as such. To interpret is to carry out an intervening action upon a text : an intervention which reduces the text to the subject’s structures or concerns. On the contrary, an ecclesial text should be received without any interpretative intention, whichever it may be. It calls for an explanation, for an act of intelligent and explicit comprehension carried out as objectively as possible. To explain a text is not to interpret it. To explain it is to try and make the text say what it is saying, everything that it is saying, only what it is saying. The spirit of a text is in its letter. If we had read Vatican II rather than sought to interpret it in every direction, many ruptures would not have taken place, and the idea of continuity would not have risked appearing as one interpretation among others.

  • Extract

    Au sein d,un colloque qui tâche de sortir d’une période de rupture et, surtout, d’une théorisation de cette rupture, pour restituer le concile Vatican II au flux ininterrompu de la tradition de l’Église, il convient de s’interroger un moment sur le statut des instruments intellectuels à même d’être utilisés. Les mots ne sont innocents que pour qui ignore qu’ils sont coupables. S’il s’agit d’interpréter le concile Vatican II selon la tradition de l’Église, que signifie « interpréter » ? Plusieurs sens risquent de surgir et, à ne pas les distinguer, l’arme fourbie pourrait bien exploser au visage de celui qui l’astique en vue du combat. Les termes d’interprétation et d’herméneutique ont pris une direction philosophique qu’il ne nous appartient pas d’ignorer. Sans quoi, c’est l’effort qui est le nôtre qui s’en trouvera ruiné avant les fondements.

  • Page number (beginning) 325
  • Page number (end) 342
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The principle according to which the Church is the integral subject of the liturgy, especially in the Eucharistic assembly such as Pius XII expressed it in Mediator Dei and such as St Thomas envisaged it in his sacramental theology, makes it possible to integrate the medieval and tridentine developments within a celebration of the mystery in which the baptised are fully associated, according to the demands of the most ancient sources of Tradition. From this integrating principle, it should be possible to begin to discern in the postconciliar liturgical reform and even more so in its effective application, what belongs on one hand to the Church’s conciliar intention, which is to include the faithful in the liturgical actions in a mystagogical manner, and what, on the other hand, is due solely to the parasitic influence of the celebration by the secular mindset of an entertainment society.

  • Extract

    Comme le pape Jean-Paul II l’avait rappelé en une occasion solennelle qui n’est pas sans lien avec notre sujet, la continuité de la Tradition de l’Église n’a rien à voir avec un quelconque fixisme. La Tradition assure sa continuité, d’une manière que le pape désignait comme « vitale », à travers un double mouvement que l’on peut qualifier à la fois de développement et de retour aux sources. Le développement dogmatique a été compris théologiquement, depuis saint Vincent de Lérins jusqu’à Newman et Soloviev, Marín-Sola et Journet, comme l’explicitation homogène d’une vérité déjà contenue, implicitement mais réellement, dans la Révélation. C’est ainsi que le premier concile du Vatican, fidèlement repris par le second concile comme le mentionne le texte de Jean-Paul II, a lui-même exposé la continuité substantielle de la foi catholique tout au long de la Tradition.

  • Page number (beginning) 293
  • Page number (end) 306
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 241
  • Page number (end) 242
  • Category Bulletin

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 243
  • Page number (end) 244
  • Category Table of contents

Additional Info

  • Page number (beginning) 387
  • Page number (end) 416
  • Category Correspondence