Revue doctrinale de théologie et philosophie
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The articles (8)

Find here the articles of the booklet number 2 of the volume CXI (published in 2011)

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  • Abstract

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  • Page number (beginning) 279
  • Page number (end) 346
  • Category Recension
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(Incl. 2.1% tax)
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(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

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  • Page number (beginning) 177
  • Page number (end) 178
  • Category Bulletin

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  • Abstract

    The long friendship between Jacques Maritain and Fr. Reginald Garrigou-Lagrange (1877-1964), dating back to the first years of the 20th Century, was marked by stormy and difficult episodes. Their differing positions on the crisis of the Action Française (1926), and then more importantly on the Spanish war (1936-1939) caused profound disagreements between the two friends. Whereas the Dominican theologian was reproaching the philosopher for « venturing into fields » he did not master, Maritain, seeing himself as a lay person working in the intellectual sphere, was claiming his commitment and faithfulness to the « strict principles of St Thomas ». It is precisely in applying the principle of analogy to the relationship between spiritual and temporal realms that Maritain, author of Humanisme intégral (1936), suffered the Angelicum Master’s hardest criticism, as shown in his own annotated edition of the book. Did Garrigou-Lagrange really wish to see Maritain’s ideas on « new Christianity » condemned by the Holy Office ? We find an echo of his criticisms in a long votum of Fr. Marie-Rosaire Gagnebet (1904-1983), close collaborator of Fr. Garrigou-Lagrange in the Angelicum, on the eve of the Council.

  • Extract

    L’amitié entre Jacques Maritain et le P. Réginald Garrigou-Lagrange (1877-1964) est une amitié ancienne puisqu’elle remonte aux premières années du XXe siècle lorsque les deux jeunes hommes fréquentaient ensemble le même cours de philosophie de Gabriel Séailles à la Sorbonne. Dans son Carnet de notes (1965), Maritain parle de « l’enseignement théologique » du P. Garrigou-Lagrange comme d’« une lumière de grâce et une bénédiction pour nos intelligences ». Quelques années plus tard, dans l’une de ses dernières lettres au cardinal Journet, il confessera : « Que serais-je devenu, Charles, sans vous ! et sans le Père Garrigou, et sans le Père Dehau… . » Du côté du religieux dominicain, les témoignages d’affection et même d’admiration à l’égard de celui que Bergson considérait comme « la plus grande tête philosophique d’Europe » ne manquent pas.

  • Page number (beginning) 263
  • Page number (end) 278
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The coexistence of the Church’s holiness with the sins of her members never ceased to draw Jacques Maritain’s interest, as he reflected on the mystery of the Church. This particular topic, which is both existential and speculative, pervades the whole of his life, of his encounters and of his works. In his last book, De l’Église du Christ, La personne de l’Église et son personnel, he grants great attention to this problem, fuelling it with a vast reflection on history, demonstrating thereby how history is inescapably a locus theologicus. The lights he sheds there illumine the Church’s awareness of the sin of her members and especially of her ministers, and offer an important contribution to contemporary ecclesiology.

  • Extract

    Deux observations viennent spontanément à l’esprit à la lecture des écrits théologiques de Jacques Maritain. D’une part, les thèmes dont il traite l’ont habité tout au long de sa vie : on les voit surgir, de loin en loin, dans ses écrits comme dans sa correspondance. D’autre part, les questions qu’il aborde ne sont jamais purement spéculatives : elles l’affectent personnellement, il y a été confronté dans sa propre vie, elles sont souvent des défis auxquels il tente de répondre. C’est le cas de la question qui nous occupe ici, qui met en face l’un de l’autre la sainteté de l’Église et le péché de ses membres.

  • Page number (beginning) 211
  • Page number (end) 246
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

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  • Page number (beginning) 347
  • Page number (end) 352
  • Category Correspondence

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  • Abstract

    The traditional division of the parts of philosophy into contemplative and practical often contains no mention of logic and that very absence raises the problem of the place which that discipline ought to occupy therein. Despite his interest for classification, Thomas Aquinas himself never fully and explicitly tackles that problem, and yet such a question, whose answer brings to light one’s conception of the nature, subject-matter, method, and goal of the discipline, is far from being futile. The thesis of this article is that a serious consideration of Thomas’ teachings on both logic in general and the three criteria of division that he proposes — the subject-matter, the mode, and the end of the discipline — leads to the conclusion that for him logic is to be reduced to the contemplative part of philosophy, whichever one of the three criteria one applies.

  • Extract

    Bien qu’il soit clair que Thomas d’Aquin n’a jamais eu d’intérêt pour les classifications très explicites qui visent à rendre compte de pratiquement toutes les branches du savoir humain, il n’en reste pas moins qu’il prenait très au sérieux le problème de la division de la philosophie en ses parties principales et qu’il lui a de fait accordé beaucoup d’attention. On ne s’attendrait pas à ce qu’il fasse autrement puisque les différents modes ou espèces d’une même chose se comprennent par la comparaison des uns avec les autres, que toute classification des sciences requiert, entre autres, une compréhension poussée du sujet et de la méthode de chaque discipline, et que de façon générale ordonner est l’office du sage, comme le dit Aristote et aime à le répéter Thomas.

  • Page number (beginning) 179
  • Page number (end) 210
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)