Revue doctrinale de théologie et philosophie
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The articles (7)

Find here the articles of the booklet number 2 of the volume CXIV (published in 2014)

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 177
  • Page number (end) 178
  • Category Bulletin

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  • Abstract

    It would seem that Etienne Gilson, contrary to Jacques Maritain, is little engaged with politics, and has no commitment to or will for a philosophical reworking. In a sense, it’s true, the university professor maintains his aloofness. But in another sense, the examination of published texts which have remained in the background as well as the consultation of archives and journals, manifest a thought and an action, at least in certain circumstances, as powerful as they are balanced. Gilson lived through two wars, Communism and Nazism, Maurras, being counterpart to a senator, the cold war, Vatican II. So many opportunities for him to approach, with an ever lively pen and from a higher point of view — that of the Church as veritable Christendom — the metamorphoses of the City of God.

  • Extract

    En politique, Étienne Gilson (1884-1978) est-il demeuré à distance de l’action et même de la réflexion ? L’historien de la philosophie médiévale n’évite pas le sujet lorsqu’il expose les auteurs qui en traitent, mais le philosophe semble loin de lui prêter une attention aussi soutenue qu’à la métaphysique. Le contraste avec Jacques Maritain (1882-1973) est à cet égard frappant. À tel point que l’on peut croire connaître un tant soit peu la pensée de Gilson en faisant le deuil de toute préoccupation politique.

  • Page number (beginning) 227
  • Page number (end) 287
  • Category Article
€8.17
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Having shown, by following the analysis of Aristotle — Nicomathean Ethics, I, 6 and X, 7 —, that man is called to contemplation, this study first conceptualizes the contemplative activity and specifies its objects. It then goes on to examine the objections which the emergence and the development of experimental sciences of nature and the two principles of the theory of Kantian knowledge oppose to it ; it answers them before concluding with the determination of what one might call an ethics of contemplation, characterized by admiring wonder, disinterestedness, gift, meaning, respect for Nature : five attributes from which in an ultimate section — ethics of contemplation and relation to other — these lines draw the consequences concerning relations with others.

  • Extract

    S’il est une thèse massivement et explicitement soutenue par et dans la tradition philosophique et théologique occidentale, c’est bien celle selon laquelle l’homme, parce qu’il est doué d’un principe rationnel et d’un intellect, est appelé à contempler. Partant de Platon, voyant en la saisie du modèle intelligible (l’eidos1) le propre de la connaissance humaine, en passant par Aristote, divisant l’âme humaine en alogon et en logon et démontrant que la vie contemplative est le bonheur humain le plus élevé — conclusion partagée par l’ensemble de la tradition platonico-aristotélicienne s’épanouissant au Moyen Âge — pour arriver à Leibniz, faisant remarquer que si nous ne vivrons pas toujours ici-bas, nous penserons toujours, et à Hegel, déterminant la tâche de l’esprit comme atteinte du savoir absolu, si on suit le chemin de la philosophie ; ou commençant par la Genèse déclarant, dans une visée à la fois théologique et pédagogique, que Dieu se reposa le septième jour — indiquant ainsi que le Créateur trouve sa perfection dans une activité immanente : la pensée de lui-même — pour aboutir à l’Évangile, conduisant l’homme par la foi à la vision du Fils et, par elle, à celle du Père, si on suit le chemin de la théologie chrétienne, la chose est claire.

  • Page number (beginning) 289
  • Page number (end) 321
  • Category Article
€8.17
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The early part of the xx th century often tried to make St Thomas Aquinas into a monarchist. To do so, the De regno was read as if it were a metaphysical treatise, in which one took pleasure in underlining sentences such as : “Let the king know therefore that he has received this office, so that he might be in his kingdom like the soul in the body and like God in the world”. This was to make the same mistake as many metaphysicians, that is to say philosophers, who think they can deduce politics from metaphysical principles. But even more it was to neglect Thomas Aquinas’s insistence on not mixing up the metaphysical and political orders, the latter being practical. As a moral science, non-homogeneous with metaphysics and irreducible to technical skill, politics must take into consideration the many variable and contingent circumstances. The present study hopes to be a clarification of the relation between politics and metaphysics, such as Thomas Aquinas considers it in the prologue to the Commentaries on the Ethics and the Politics. The result is a nuanced and balanced image.

  • Extract

    Deux ouvrages récents consacrés à Thomas d’Aquin, l’un en 2011 intitulé Droit, politique et métaphysique, l’autre portant sur la Situation de la politique dans la pensée de St Thomas d’Aquin, soulignent combien la relation entre métaphysique et politique s’avère très complexe. Mais il suffit parfois de lire les textes eux-mêmes pour que la brume se dissipe et constater que ce qu’on prenait pour de la complexité n’est peut-être qu’inutile complication dont on pourrait se passer. En fait, la question du rapport entre la politique et la métaphysique est d’ordre épistémologique. Or Thomas d’Aquin a pris soin de préciser la place des différents savoirs dans les deux prologues au Commentaire de l’Éthique et au Commentaire de la Métaphysique, deux analyses que je me propose de suivre ici, en les illustrant par quelques emprunts au De regno...

  • Page number (beginning) 179
  • Page number (end) 196
  • Category Article
€8.17
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 323
  • Page number (end) 352
  • Category Article
€8.17
(Incl. 2.1% tax)