Revue doctrinale de théologie et philosophie
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The thomistic periodical

The thomistic periodical (4140)

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  • Abstract

    It would seem that Etienne Gilson, contrary to Jacques Maritain, is little engaged with politics, and has no commitment to or will for a philosophical reworking. In a sense, it’s true, the university professor maintains his aloofness. But in another sense, the examination of published texts which have remained in the background as well as the consultation of archives and journals, manifest a thought and an action, at least in certain circumstances, as powerful as they are balanced. Gilson lived through two wars, Communism and Nazism, Maurras, being counterpart to a senator, the cold war, Vatican II. So many opportunities for him to approach, with an ever lively pen and from a higher point of view — that of the Church as veritable Christendom — the metamorphoses of the City of God.

  • Extract

    En politique, Étienne Gilson (1884-1978) est-il demeuré à distance de l’action et même de la réflexion ? L’historien de la philosophie médiévale n’évite pas le sujet lorsqu’il expose les auteurs qui en traitent, mais le philosophe semble loin de lui prêter une attention aussi soutenue qu’à la métaphysique. Le contraste avec Jacques Maritain (1882-1973) est à cet égard frappant. À tel point que l’on peut croire connaître un tant soit peu la pensée de Gilson en faisant le deuil de toute préoccupation politique.

  • Page number (beginning) 227
  • Page number (end) 287
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The early part of the xx th century often tried to make St Thomas Aquinas into a monarchist. To do so, the De regno was read as if it were a metaphysical treatise, in which one took pleasure in underlining sentences such as : “Let the king know therefore that he has received this office, so that he might be in his kingdom like the soul in the body and like God in the world”. This was to make the same mistake as many metaphysicians, that is to say philosophers, who think they can deduce politics from metaphysical principles. But even more it was to neglect Thomas Aquinas’s insistence on not mixing up the metaphysical and political orders, the latter being practical. As a moral science, non-homogeneous with metaphysics and irreducible to technical skill, politics must take into consideration the many variable and contingent circumstances. The present study hopes to be a clarification of the relation between politics and metaphysics, such as Thomas Aquinas considers it in the prologue to the Commentaries on the Ethics and the Politics. The result is a nuanced and balanced image.

  • Extract

    Deux ouvrages récents consacrés à Thomas d’Aquin, l’un en 2011 intitulé Droit, politique et métaphysique, l’autre portant sur la Situation de la politique dans la pensée de St Thomas d’Aquin, soulignent combien la relation entre métaphysique et politique s’avère très complexe. Mais il suffit parfois de lire les textes eux-mêmes pour que la brume se dissipe et constater que ce qu’on prenait pour de la complexité n’est peut-être qu’inutile complication dont on pourrait se passer. En fait, la question du rapport entre la politique et la métaphysique est d’ordre épistémologique. Or Thomas d’Aquin a pris soin de préciser la place des différents savoirs dans les deux prologues au Commentaire de l’Éthique et au Commentaire de la Métaphysique, deux analyses que je me propose de suivre ici, en les illustrant par quelques emprunts au De regno...

  • Page number (beginning) 179
  • Page number (end) 196
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    In the face of the ideology of subjective rights, an ideology that is becoming more and more intolerant, Saint Thomas’s thought offers us unequalled resources for rebuilding a practical philosophy capable of giving Europeans the elements of moral and political orientation which are cruelly lacking today. By unfolding the proposition according to which the rational creature is submitted to Divine Providence in an eminent way since it is made partaker, by means of prudence, of this Providence, Saint Thomas gives us the means to make confidence in God and confidence in our own strength grow together.

  • Extract

    Le tourment de chaque époque reçoit sa physionomie d’un certain nœud de problèmes, d’une difficulté spécifique à répondre à la question humaine première : que faire ? Cette difficulté est inséparablement pratique et théorique, elle concerne inséparablement l’action et l’intelligence. L’action humaine étant en premier lieu correctrice ou rectificatrice, elle présuppose un diagnostic, le plus exact possible, de notre situation en tant qu’elle réclame un remède, un diagnostic de notre prédicament, pour reprendre un vieux mot français que les Anglais, comme à leur habitude, nous ont dérobé. Quel est donc notre prédicament ?

  • Page number (beginning) 143
  • Page number (end) 154
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    This article explores how Saint Thomas coordinates ethics and politics thanks to the concept of general justice. By adding to particular virtues an orientation towards others, general justice gives to ethics a nobler dimension than that of individual perfection. In return, politics is loaded with a mission that concerns not only life, but good life in a given state and according to possible and realistic criteria. The broadening of ethics and the ennobling of politics answer to each other. Law is what makes possible this connection.

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    La justice générale chez saint Thomas est une notion directement héritée d’Aristote, qui lui-même la reçoit du Platon de la République. Aussi saint Thomas la fait sienne d’abord dans son commentaire sur l’Éthique à Nicomaque au début du livre V, puis il la reprend dans la Somme de théologie au moment de l’étude du droit et de la justice, c’est-à-dire au cours des questions 57 et 58 de la Secunda Pars. La Somme contre les Gentils est silencieuse sur ce point.

  • Page number (beginning) 129
  • Page number (end) 142
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The question of the good pursued by political action is one of the most controversial that exists, since it is the entire finality of the political order that is involved. Thomas Aquinas received from the Latin tradition the expression “common good” which is not that of Aristotle. Even so, if he uses the expression often, he never directly defines it. When we analyse the most significant usages, it appears clear that the common good must be taken both at the natural and supernatural levels. What’s at stake is to specify, on one side, in what this good consists at each level, and on the other, how Saint Thomas articulates these two expressions. One can then appreciate how faithful he is to Aristotle and how much, as a Christian theologian, he reworks him

  • Extract

    Toute l’étude de la vie humaine pratique par saint Thomas — celle qui relève des opérations humaines — s’inscrit dans une perspective téléologique. La considération de la fin poursuivie conditionne les analyses des opérations qui y conduisent. Comme Aristote l’exprime si nettement à l’ouverture de l’Éthique à Nicomaque, tout l’enjeu est de découvrir en quoi consiste cette fin, qui est un bien qui attire, et qui incite les hommes à poser des opérations en vue de l’obtenir. Le «bien commun» est l’expression par laquelle Thomas d’Aquin désigne la fin poursuivie par la politique.

  • Page number (beginning) 95
  • Page number (end) 128
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    This article studies the teaching of theologians of the middle of the XIIIth century, especially Saint Thomas Aquinas, concerning the organisation of the demonic society (cf. Summa theologiae, Ia, q. 109). Having presented the traditional theological data, it considers the way in which these theologians conceive of the structure of the demonic society into “orders” and justify the presence of Satan. The teaching on demonology constitutes an “experience of thought” which helps to understand the subsistence of a social structure whose members are moved only by egotism and reject all reference to a common moral order. For Saint Thomas, the key to this paradox resides in the permanence of a good nature in the demons : even though subjectively frustrated, it is still objectively there and working in them.

  • Extract

    L’angélologie médiévale est un précieux palimpseste. Elle est certes, de première intention, une réflexion théologique, parfois indiscrète, sur ce secteur du réel, pressenti par la raison métaphysique et manifesté par la Parole de Dieu, que constitue le monde invisible des purs esprits créés. Mais qui gratte tant soit peu la surface du manuscrit voit aussitôt surgir devant lui un grouillement de problématiques intellectuelles toutes plus fascinantes les unes que les autres. L’angélologie permet en effet des « expériences de pensée » qui éclairent d’un jour original les questions philosophiques ou théologiques les plus actuelles.

  • Page number (beginning) 23
  • Page number (end) 58
  • Category Article
  • Sous-titre De l'organisation de la société des démons selon les théologiens du XIIIe siècle
€5.11
(Incl. 2.1% tax)
€5.11
(Incl. 2.1% tax)
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